My Blog List

Friday, March 2, 2012

~AL-FAIDH PENYEBAR CINTA BUAT-MU YA RASULULLAH~


Assalamualaikum ya habibi semua…moga2 semua berada dalam keadaan sihat sejahtera dan dalam keadaan sentiasa mengingati Allah..


Post kali ini aku nak cerita satu perkataan iaitu AL-FAIDH.Jika dilihat secara zahir aku rasa kita pasti xnampak pun apa yang istimewa kat perkataan ni. Maksud dia pun biasa2 ja iaitu ‘limpahan’. “Hanya Jauhari Yang Mengenal Manikam”. Hanya orang yang mengerti sahaja akan menghargai dengan sesungguhnya perkataan ni..=).

Ini merupakan nama sebuah kumpulan qasidah di tempat aku ni..


kumpulan al-faidh sedang membuat persembahan di satu majlis


kumpulan al-faidh bersama dengan sidi syeikh rohim

IPG Kampus Pulau Pinang..kata lain maktab perguruan la..ada orang Tanya plak qasidah tu apa ekk???haa qasidah ni alunan syair puji-pujian kepada Allah dan Rasulullah yang dikarang oleh pencinta Allah dan Rasul sejak dulu..Apabila mereka terlalu sayang dan rindukan Allah dan Rasulullah maka mereka memuji-muji Allah dan Rasul.. Qasidah boleh dikatakan sebagai puisi atau puji-pujian terhadap Allah mahupun Habibuna Rasulullah S.A.W. Qasidah sangat terkenal di kalangan ahli-ahli sufi sebagai satu cara mereka meluahkan rasa rindu dan kagum mereka kepada Allah, RasulNya, Para Sahabat Nabi, Wali-wali Allah dan guru-guru mereka yang Mursyid.

Kita tengok pada orang yang sedang hangat bercinta mereka pasti gemar melagukan lagu2 cinta.sama juga dengan wali2 Allah ini apabila mereka sangat cintakan Allah dan Rasul mereka pasti akan memuji kekasih mereka itu..Beza orang yang sedang bercinta kerana dunia mereka hanya akan memuji kekasih mereka itu apabila kekasih mereka berada di depan mereka..kalau xdak depan depa,depa kutuk berasap..hehe..tetapi cinta para wali ini sangat mendalam dan hakiki..dimana sahaja mereka pasti memuji kekasih mereka..ni adalah asal-usul qasidah yang aku tau la..sapa lagi yg tau bleh tambah..


Balik kepada matlamat asal kita berkaitan dengan AL-FAIDH..nama kumpulan qasidah kat tempat aku.Nama kumpulan ni istimewa kerana diijazahkan oleh guru kami yang mulia Sidi Syeikh Rohimuddin An-Nawawi..seorang ulama’ dari Indonesia berketurunan Rasulullah dan menetap di Cairo Mesir. Nama ini diberi ketika kunjungan sidi ke tempat kami buat kali pertamanya pada tahun lepas..kami memohon syeikh memberikan nama kepada kumpulan kami ini.penubuhan kumpulan ini tidak ada sebab lain melainkan hanya untuk menzahirkan rasa cinta kita kepada Rasulullah SAW dan ingin mengajak semua orang turut rasa apa yang kami rasa..



 sidi syeikh rohimuddin


al-faidh bermaksud limpahan cinta Rasulullah..dengan pengijazahan nama ini sidi berharap al-faidh dapat melimpahkan rasa cinta kepada baginda kepada semua orang..teringat kata2 ketika kuliah di sini
"al-faidh ini sentiasa di hati saya dan saya sentiasa mendoakan al-faidh agar terus dapat membawa nama Rasulullah dan melimpahkan rasa cinta kepada semua orang"
aku masa dengaq sidi kata camni rasa sebak xsangka kumpulan kami ini sentiasa berada di hati sidi.Al-faidh banyak mendapat undangan dari pihak2 luar untuk membuat persembahan dan kami sentiasa cuba untuk memenuhi undangan tersebut..qasidah adalah khidmat dan kami tidak mengenakan sebarang bayaran tetapi terpulang kepada pihak penganjur..

kumpulan kami ini juga baru dan sedang belajaq dan dalam pembinaan.jadi kami memerlukan sangat bantuan dan sokongan dari semua pihak..



Aku rasa dah panjang aku tulis moga2 bermanfaat kepada semua yang baca ni..doakan al-faidh sentiasa istiqamah menyebarkan cinta kepada kekasih kita Rasulullah SAW..
sekian,wasslam...

3 comments:

  1. ana nak join al-faidh boleh ? tapi bukan sekarang la..

    ReplyDelete
  2. Mcm mana ana nak contact kumpulan ni..boleh ana jemput ke rumah ana utk persembahan

    ReplyDelete