My Blog List

Saturday, March 31, 2012

Assalamualaikum semua...Aku mohon ya Allah ampunkan dosaku,kedua ibu bapaku,ahli keluargaku,guru2ku dan seluruh pembaca serta umat islam sama ada yang hidup atau yang telah mati..aku mohon juga pada Mu ya Allah agar meletakkan rasa cinta kepada Rasulullah SAW dan meletakkan rasa istiqamah dalam diri aku,ibu bapa aku, semua ahli keluarga aku dan para pembaca semua untuk terus menulis perkara2 kebaikan..amin…=)..aku mohon pada Mu ya Allah tambahkanlah rasa cinta aku dan pembaca kepada Mu dan kekasih Mu Rasulullah..amin..

Esok merupakan 1 April 2012 iaitu satu tarikh yang selalu disambut oleh segelintir umat Islam. Tarikh ini juga dinamakan sebagai April Fool. Perlu kita ketahui bahawa disebalik tarikh ini terdapat peristiwa yang sangat menyayat hati bagi seorang umat Islam. Kita perlu mengkaji tarikh ini kerana ramai umat Islam yang diperbodohkan dengan tarikh ini walaupun memiliki kelulusan yang tinggi dan kerjaya yang tinggi. Saya tidak perlu untuk mengulas apakah peristiswa disebalik tarikh ini. Para pembaca boleh baca di sini.http://muzir.wordpress.com/2011/04/01/fatwa-hukum-menyambut-april-fool/

Saya bercakap atas dasar taklifan saya sebagai Ketua Lajnah Dakwah dan Siasah Persatuan Agama Islam IPG Kampus Pulau Pinang 2012 yang menjadi tanggungjawab saya untuk mengingatkan sahabat-sahabat pelajar guru. Kita sedia maklum bahawa April Fool bukanlah budaya kita, tetapi ia merupakan budaya yang dibawa masuk dari Barat.  Dan ISLAM juga sangat-sangat melarang ummatnya melakukan perbuatan menipu dengan sengaja, walau dalam bentuk apa sekalipun, samada dalam bentuk gurauan ataupun bukan. Lazimnya, tarikh ini digunakan untuk membuat kejutan kepada ahli keluarga, kawan2 dan sesiapa sahaja. Ada segelintir umat Islam yang mengenakan kawan2 mereka sempena tarikh ini. Jangan  ada antara kita yang cuba-cuba berusaha untuk melakukan perkara yang tidak berfedah ini kerana di sebalik tarikh ini ada peristiwa yang memperlihatkan umat islam ditindas dan dibunuh.

Saya cuba mengaitkan juga peristiwa ini dengan perbuatan sahabat-sahabat di tempat saya belajar yang gemar bergurau dan mengenakan kawan-kawan pada hari jadi. Tepat jam 12 malam kawan-kawan yang lain berpakat untuk mengenakan seorang sahabat lain dengan gurauan seperti membaling telur, menyiram dengan air sabun, membaling tepung dan sebagainya. Mereka akan menyambut hari kelahiran kawan mereka sebegini rupa dengan suasana riuh rendah dalam blok. Bukanlah amalan orang Islam menyambut hari lahir dengan sebegini rupa. Satu perkara lagi ia melibatkan satu pembaziran telur dan tepung. Kita maklum bahawa mebazir ini amalan saudara syaitan (moga kita dijauhkan oleh Allah dari perbuatan ini).


Kesimpulannya, saya menyeru kepada semua pembaca agar tidak melakukan dua perkara yang tidak berfaedah yang telah saya sebutkan di atas. Moga kita semua mendapat taufik dan rahmat daripada Allah.



No comments:

Post a Comment